Sang i skolen
Sang i skolen er Sangens Hus samlede program for alle vores indsatser på skoleområdet.
Læs mere om det samlede program og de enkelte indsatser her på siden.
Sangaktiviteter og -indsatser
Kompetenceudvikling:
- Morgensangskurser: Godt i gang med morgensang er et kursus til alle lærere og pædagoger, som gerne vil arbejde med morgensang, uanset erfaring og niveau. Kurset udbydes i samarbejde med: Phillip Faber, Musiklærerforeningen og Dansk Sang.
- Skolenetværk: Skolenetværkene er en videreførelse af vores lokale SBL-netværk for lærere og pædagoger, der har været på SBL-kursus. De varetages af lokale sangkraftcentre og kredsen af deltagere udvides alt efter, hvad der giver mening lokalt. Netværkene holder tre årlige møder – et fysisk og to online. Temaerne skifter fra år til år. I skoleåret 2024-2025 er temaet ”morgensang”. Se listen over sangkraftcentre og kontakt dit lokale sangkraftcenter for at høre mere.
- SBL-årskurser: Årskurset er til dig, der underviser i musik i grundskolen – uanset om du er pædagog, nyuddannet eller erfaren musiklærer. På et årskursus i SBL omsætter vi teori til praksis med fokus på metoder til at tilrettelægge og lede målrettede og varierede sang- og bevægelsesaktiviteter og giver bevidsthed om din egen og børns stemmebrug. Der bliver også lagt vægt på didaktik og refleksion over dig som musiklæreren/pædagogen i rollen som læringsleder og fagperson og som katalysator for elevernes udvikling.
Pilotprojekt: Sang i indskolingen
I det her projekt tilbyder Sangens Hus praksisnær opkvalificering til lærere og pædagoger, som ikke nødvendigvis varetager musikundervisning, så de både kan facilitere morgensang i deres klasser og sang til afdelingens og skolens samlinger.
Med pilotprojektet ønsker vi at afprøve, hvordan sang kan bruges som didaktisk redskab i udvalgte indskolingsfag.
Samtidig er der løbende fokus på forankring på den enkelte skole bl.a. gennem etableringen af det, vi kalder et Morgensangsteam – et team af lærere med forskellige fagfagligheder – som bliver klædt på til at føre indsatsen videre efter endt forløb.
Projektdeltagerne kommer igennem et sangforløb, som både styrker sangkulturen men også bygger bro mellem fag, indskolingsklasser, børn og lærere.
Pilotprojektet afvikles i start 2025 på ca. 20 skoler på landsplan i samarbejde med ca. 18 sangkraftcentre.
I efteråret 2024 afvikles en forundersøgelse på to skoler i hhv. Viborg og Vesthimmerland.
Samarbejdspartnere
Projektet laves i samarbejde med lokale sangkraftcentre, Musiklærerforeningen og Dansk Sang.
Kortlægning af sang i danske skoler
Kortlægningen skal indsamle viden om, hvor meget sangen fylder i danske skoler i dag, både inden for og uden for musikfaget.
Lige nu (2024, red.) er der stor opbakning til at udbrede mere sang – særligt morgensang – på alle landets grundskoler. Men vi ved faktisk ikke så meget om, hvilken rolle sang allerede spiller på ude skolerne fx:
- hvilken oplevet værdi den har
- hvilke repertoirer, der er i spil
- hvilke betingelser, der er gunstige for en velfungerende sangkultur
- hvilke barrierer der kan være for sang i skolen
For at kunne sætte ind de rigtige steder og på den rigtige måde er det nødvendigt med mere viden om den nuværende situation. Det skal denne kortlægning af sang i danske skoler belyse.
Undersøgelsen skal kortlægge sang både i og uden for musikfaget, og kortlægningen tilrettelægges derfor i to spor: dels en ”morgensangskortlægning” på danske skoler, og dels en undersøgelse af sangs rolle i musikfaget og andre fag.
Kortlægningen laves af Enhed for Sangforskning på Aarhus Universitet og i samarbejde med Center for Grundskoleforskning på SDU, Musiklærerforeningen og med Sangens Hus som formidlingspartner.
Kortlægningen er støttet af Augustinus fonden og udføres fra 1/10-24 til 1/4-26.
Sang i skolen – en samlet indsats
Når sang faciliteres i en tryg ramme af pædagogiske voksne – fx som sang i skolen – kan den skabe deltagelsesmuligheder for alle børn og bidrage til trivsel og samhørighed i gruppen.
Vi ved fra forskning, at sang understøtter vigtige byggesten i børns udvikling bl.a. øget selvværd, en stærkere sproglig udvikling samt stærkere sociale kompetencer.
Forskning peger desuden på, at børn, der dyrker sang og musik tidligt i livet, formentlig bliver ved med det i voksenlivet.
For Sangens Hus er det derfor vigtigt, at alle børn møder sangen så tidligt som muligt i livet, så de kan blive trygge ved at bruge og udfolde deres stemmer – også som voksne. Derfor er grundskolen et vigtigt sted at sætte ind. Her har alle børn nemlig lige adgang til at møde sangen – uanset om de kommer fra et hjem med klaver eller ej.
Solid erfaring fra projekter
Sangens Hus har siden 2014 bl.a. arbejdet for at løfte sangen ude på landets folkeskoler.
I vores projekt, Sang, bevægelse og læring, har der været SBL-deltagere i hele 96 byer, og i alt 179 skoler har haft minimum én musiklærer eller pædagog tilmeldt årskurset i SBL-projektet. Det svarer til lige knap hver sjette skole på landsplan.
Vi har også haft en del ikke-uddannede musiklærere igennem årskurset. Flere af dem har meldt tilbage, at de efterfølgende har opnået kompetencer til både at kunne varetage klasseundervisningsforløb og morgen- og fællessamlinger – alt sammen med krop og stemme som formidlingsredskab.
Evalueringsresultaterne for SBL viser, at projektet har haft en stor effekt for den samlede målgruppe: musiklærere, pædagoger og eleverne.
Undervisernes tilbagemelding har bl.a. været, at SBL har givet dem en bedre forståelse for klasserumsledelse, en højere faglighed, nye metoder og værktøjer, øget selvværd og en større glæde ved at undervise.
For eleverne er tilbagemeldingen bl.a., at flere naturligt bryder ud i sang, og starter én med at synge, så følger de andre med. Derudover taler de om sang som bl.a. fællesskabsskabende, glædesfrembringende, og at man ”kan mere”, når man synger sammen med andre, end når man synger alene.
Men erfaringerne viser også, at der er behov for en fortsat indsats. Derfor har vi i Sangens Hus lavet dette samlede program på skoleområdet, som vi kalder ”Sang i skolen.”
I det følgende kan du læse mere om de enkelte indsatser i programmet.
Målgrupper
Lærere og pædagoger i grundskolen – både med og uden musikfaglig baggrund. Læs mere om den konkrete målgruppe under hvert projekt.
Læs mere
I vores artikel ”Det mener vi om… sang i skolen” kan du læse mere om Sangens Hus holdning til og erfaring med sang på skoleområdet.
Kontakt
Kontakt programleder, Christian Steen Noringriis, for spørgsmål vedrørende programmet, Sang i skolen: christiansn@sangenshus.dk / 41 40 23 84
Kontakt faglig ansvarlig, Lise Munck-Alstrup, for spørgsmål vedrørende pilotprojektet, Sang i indskolingen: lma@sangenshus.dk / 40 17 60 98
Kontakt leder af kommunikation og Videncenter for sang, Mette Johnsen Elbeck, for spørgsmål vedrørende kompetenceudvikling: me@sangenshus.dk / 27 57 20 10
Kontakt seniorforsker og formidler i Videncenter for sang, Lea Wierød Borčak, for spørgsmål vedrørende kortlægningen af sang i skolen: lwb@sangenshus.dk / 50 91 57 45