Mød en sangkonsulent: Krop, musik og, øh, økonomisk teori
TEMA: SANGGLADE MENNESKER
Går du og tænker: “De der sangkonsulenter i Sangens Hus, hvad er de egentlig for nogle? Og hvad laver de?”, så læs med her. Lise Juliussen er som sangkonsulent ude i institutioner med Sangglad og Sangglad Mini. Samtidig adskiller hun sig fra mange musikuddannede: Efter endt konservatorieuddannelse i Silkeborg tog hun lige en HD i økonomi på handelshøjskolen, samtidig med at hun arbejdede som musikpædagog. På den baggrund har hun også i en årrække haft job i en bank. Nu arbejder hun atter med sangen og musikken og er ansat i Favrskov Kommune, hvor hun via musikskolen også arbejder som sangkonsulent i Sangens Hus.
Lise Juliussen har nærmest fået musikken ind med modermælken. Hendes forældre var sangglade, og det forplantede sig til børnene.
– Begge mine forældre kunne godt lide at synge. Især min mor. Hun sang rigtig meget. Hun var sønderjyde, og når vi var ude at køre langt i bil, havde hun altid sin sangbog med. Hun sang – og vi sang med fra bagsædet. “En Lærke Letted”, “Det haver så nyligen regnet”. Sønderjyske fædrelandssange, fortæller Lise.
I de små klasser gik Lise til “Sang, Musik og Bevægelse” og spillede blokfløjte. I 3. klasse blev blokfløjten skiftet ud med klaver.
– Jeg syntes, at det var mega fedt. Jeg synes, det var sjovt at lære noder og sådan noget. Det var lidt en ny verden, der åbnede sig, siger Lise.
– Den helt store interesse for musikken kom, da jeg begyndte til kirkekor. Vi havde en virkelig dygtig og ambitiøs korleder, der hedder Eva-Marie Kjæhr. Det var med optagelsesprøve og det hele. Jeg var en af de yngste og sang sammen med de store piger. Vi sang flerstemmigt, og vi sang værker. Her lærte jeg forskellige genrer at kende. Vi sang koncerter, og der var et fantastisk fællesskab. Der har jeg virkelig fået en musikalsk opdragelse. Og en stor kærlighed til musikken også.
Kærligheden til musikken tog Lise med sig, da der skulle vælges uddannelse. Det kropslige aspekt af uddannelsen i Rytmik, Musik og Bevægelse (RMB) i Silkeborg blev vægtet over den AM-uddannelse med korledelse og klaver, som hun ellers var begyndt på ved konservatoriet i Aalborg.
– Uddannelsen i Silkeborg er udviklet af nogle folk, som virkelig havde nogle idealistiske tanker omkring sammenhængen mellem krop og musik og stemme. Bevidstheden om dén sammenhæng er uddannelsen gennemsyret af. Hele den tilgang, hvor man i første instans ikke nødvendigvis lærer med sit intellekt, som sådan, men hvor man lærer med sin krop, det synes jeg er rigtig spændende. Det er nogle andre centre i hjernen, som er i spil.
Musikpædagogisk bankdame
Helt andre centre i hjernen blev der også brug for, da hun efter endt musikuddannelse tog en HD i økonomi samtidig med, at hun arbejdede som musikpædagog. Det førte til en fuldtidsansættelse i en bank igennem en årrække, inden sangen og musikken atter blev foretrukket som jobmæssigt omdrejningspunkt i Favrskov Musikskole.
– Favrskov Musikskole har et samarbejde med Sangens Hus, og jeg er tilknyttet Sangens Hus via musikskolen, beretter Lise.
– Det er fantastisk smart. Jeg kender kommunen og kommunens kanaler og processer. Det er en stor fordel i forhold til de institutioner, der gerne vil have et forløb med for eksempel Sangglad eller Sangglad Mini. Jeg har direkte hul igennem til beslutningstagere i kommunen og det gør alting meget lettere, når der skal skabes kontakter og laves aftaler. Det havde vi stor gavn af, da vi skulle finde interesserede institutioner og dagplejere til Sangglad Mini, siger Lise.
– I bund og grund har vi jo langt hen ad vejen fælles interesser i musikskolen og i Sangens Hus: Det handler om at skabe musikalske fællesskaber og om at dygtiggøre sig. Og om at opleve glæden ved sang og musik.
Arbejdet som Sangkonsulent
Hvor musikskolen har det primære fokus på at udbrede den udøvende musik og på at dygtiggøre unge mennesker inden for sang og musik, så er Sangens Hus’ målsætning bredere, mener Lise.
– Sangens Hus er startet af nogle mennesker, som har store visioner på sangens vegne. Ikke bare kunstnerisk, men også i social og pædagogisk henseende. Sangens Hus har lavet et virkelig grundigt forarbejde i forhold til, hvordan man stykker sangpædagogisk materiale og en metodik sammen, der virker i arbejdet med børnene, og hvordan man får oplært de voksne i institutionen til at skabe en varig forandring, når man gerne vil have en stærk sangkultur. Den viden kan jeg også bruge, når jeg arbejder med institutioner i musikskoleregi.
Når Lise skal i gang med et Sangglad-forløb i en ny institution, så lytter hun meget og prøver at spore sig ind på stedets forventninger. Hvad vil de, og hvad er der brug for? Det afstemmer hun i forhold til de ambitioner og målsætninger, der ligger i Sangglad-projektet og i Sangens Hus’ vision.
– Jeg ser det som min kunst, at få dem guidet i den rigtige retning – i det tempo, som passer til dem. Det handler også om at kunne gennemskue de omgivelser og den kontekst, vi er i. Hvad skal der til, for at det kan lykkes? Det kan godt være forskelligt fra institution til institution, da der jo f.eks. også er forskellige kompetencer til rådighed i udgangspunktet. Det er noget med at gå ind i målsætninger, og så tilpasse processen i forhold til dem – og i forhold til hvilke drømme og forventninger, der er til arbejdet med sang på forhånd. Hvor vil de gerne hen og hvad drømmer de om? Så prøver jeg på at afstemme forløbet i forhold til ønsker, faktiske omstændigheder og de målsætninger, der er i Sangglad, fortæller Lise.
Nærværet med børnene
– I forhold til børnene, så handler det meget om, at de skal synes, at det er sjovt og have en god oplevelse. De skal opleve nærværet. Det er vigtigt for mig at have øjenkontakt og at sé dem. Det er jo noget af det, der er så fantastisk ved sang: Det er både en kunstart og en samværsform og en kultur, men det er også et fantastisk pædagogisk redskab. Implementeringen af læreplanstemaerne i Sangglad er ret genial: Hvordan arbejder man med at være på tur? Hvordan arbejder man med at få børn til at turde at stille sig frem – og at møde hvert barn præcis dér, hvor de er. Og at opleve, hvordan de stille og roligt bare vokser og udvikler sig i den trygge samværsform, der er omkring sangen. Det handler om en god struktur og tydelige voksne, men det handler i høj grad også om nærvær.
Læs mere om Sangglad – KLIK HER