Korstævne for unge mandssangere booster drengenes lyst til at synge
Tilbage til oversigten

Korstævne for unge mandssangere booster drengenes lyst til at synge

For anden gang løber Korstævne for unge mandssangere af stablen. I weekenden 22.-24. marts mødes unge dygtige mandssangere fra hele landet for at blive klædt bedre på til at komme syngende igennem den tid, hvor deres stemmer er i overgang. I år er det sangkraftcenter Den Jyske Sangskole, der er vært for de unge mandssangere. Weekenden sluttes af søndag med en stor koncert på Herning Musikskole.

Til korstævnet i år skal drengene prøve kræfter med flere forskellige korgenrer. Lige fra klassiske korsatser til barber shop-genren. Som noget nyt vil der også være fokus på, hvordan man arbejder med stemmedannelse i koret som gruppe.

”Drengene skal inspireres til at blive ved med at synge, selvom deres stemmer er i overgang. De skal opleve at være en del af et forum, hvor der er andre drenge i samme situation som dem, der stadig synes, det er fedt at synge, på trods af at de har den ekstra udfordring med stemmen. Det kan være med til at give drengene det ekstra boost, der gør, at de bliver ved med at synge.”

Karen-Maria Baun Hørlück, sanglærer og korleder på Sankt Annæ Gymnasium.
Det skal blive en selvfølge at synge i kor, mens stemmen er i overgang

Det er en positiv udvikling for kormiljøet for unge mandssangere, at kor fra hele landet kommer til korstævnet i weekenden. Tidligere var kulturen den, at drengene holdt pause fra koret, mens stemmerne var i overgang. Det skulle de, fordi man mente, at det kunne skade stemmen at synge, mens det var i overgang. Den holdning er heldigvis ved at uddø.

I dag er udfordringen en anden. Det kan være svært holde fast i korlivet, fordi stemmen og de unge mænd er lidt på overarbejde. Deres lyd og identitet forandrer sig helt åbenlyst. Drengestemmer i overgang er mere udstillede end pigestemmer i teenageperioden, så det er et sårbart tidspunkt for drenge at synge. Det er også en periode, hvor andre kammerater og pigerne måske ikke synes, det er så sejt, at drenge synger. Derfor er der mange, der stopper.

”Det er ærgerligt at miste dygtige mandssangere på grund af den kultur. Mange af de drenge, der synger i kor og som kommer med til korstævnet, ​kan ganske enkelt bare rigtig godt lide at synge. Det er en vigtig side af dem. Vi skal som sanglærere og korledere derfor blive mere rutineret i, hvordan vi er med til at opbygge en kultur, der gør det til en selvfølge at synge i kor, selvom stemmen er i overgang”, siger Karen-Maria Baun Hørlück.

Netop derfor er det vigtigt, at drengene ikke holder pause i korlivet, men snarere dyrker udviklingen af deres stemme og får de rigtige redskaber til at styre stemmen og kunne udtrykke sig gennem sangen.

Korene opbygger netværk

Hele weekenden arbejder korene med stemmedannelse og dykker ned i detaljer omkring deres lyd og stemme. Men et helt andet aspekt er, at drengene også opbygger netværk i drengekorsmiljøet – og måske endda får nye kammerater på tværs af alder og geografi, som de kan spejle sig i. De oplever hele weekenden at være omgivet af andre drenge og unge mænd, der brænder for at synge. Det netværk er vigtigt at bakke op om, både fordi det kan være en styrke for drengene, i den udvikling de oplever, men også en styrke for udviklingen af kormiljøets kultur.

Samtidig er det også en rigtig god platform for samarbejde og sparring mellem sanglærer og korledere på tværs af korene.

“Korstævnet samler mange forskellige drengestemmer og korledere fra hele landet. Det er derfor et helt aktuelt sted for korledere og sanglærere at blive inspireret og få ny viden.”

Helle Ohrt, projektleder i Sangens Hus.

Korstævnet er et samarbejde mellem Sangens Hus og Sankt Annæ Gymnasium, der i 2017 tog initiativ til og var vært for Korstævne for unge mandssangere. I år er det sangkraftcentret Den Jyske Sangskole i Herning, der huser de unge mandssangere. Det er hensigten, at korstævnet for unge mandssangere bliver en tilbagevendende begivenhed.

På Sangens Hus’ hjemmeside kan du læse mere om Korstævne for unge mandssangere.

Læs artiklen At arbejde med drengestemmer i overgang, skrevet af Karen-Maria Baun.


Tilbage til oversigten