fbpx
Glade dagplejere fra pilotprojekt synger fortsat
Tilbage til oversigten

Glade dagplejere fra pilotprojekt synger fortsat

I 2016 deltog 25 dagplejere fra Herning Kommune i projektet ”Sangprofildagplejer”, som Den Jyske Sangskole og Sangens Hus med støtte fra Herning Kommune stod bag. I dag fire år efter projektets begyndelse fortæller to dagplejere, at de stadig synger og bruger mange af de redskaber, som de blev introduceret for i 2016.

Selvom der er gået fire år, siden projektet ”Sangprofildagplejer” så dagens lys, fylder sangen stadig i hverdagen hos de to dagplejere Karin Ankerstjerne fra Hammerum og Lone Iversen fra Ørnhøj. I projektet lærte dagplejerne, hvordan de kunne bruge sang og musik som pædagogiske værktøjer, og i dag er sangen stadig til glæde hos både børn, forældre og dagplejerne selv.

”Sang er blevet en stor del af min hverdag efter kurset. Jeg oplever en mere rolig børnegruppe. Hvis bølgerne går lidt højt, og jeg så begynder at synge, så lytter de. Især når børnene er kede af det eller utrygge, så synger eller nynner jeg for dem. Jeg kan mærke, at de bliver glade og trygge ved det,” fortæller dagplejer Lone Iversen.

“Hver fugl kan synge med sit næb. Spring ud i det!” – Lone Iversen, dagplejer i Ørnhøj

Kuffert giver anledning til sang

For dagplejer Karin Ankerstjerne i Hammerum bliver den sangkuffert, som blev introduceret i projektet i 2016, stadig flittigt brugt i hverdagen, og den har fået stor betydning for børnene i dagplejen. Tre gange ugentligt finder Karin Ankerstjerne nemlig både madras og sangkuffert frem, og det får med det samme børnene til at stimle sammen.

”Når jeg finder kufferten, ved børnene, hvad der skal ske. Det er så indgroet i dem. De ved, at når jeg finder den frem, så er det nu, at vi skal synge. Det er fantastisk effektivt. Og hvis vi så banker på kufferten, så ved børnene, at nu er det deres tur til at vælge en ting fra kufferten,” siger Karin Ankerstjerne. Hun fortæller, at sangkufferten indeholder alt fra en stor bus og en mariehøne-bamse til et lille hus lavet af Duplo klodser og en masse bondegårdsdyr. Hver ting symboliserer en sang, som hun synger sammen med børnene, og det har stor betydning for børnenes læring.

”Mange vælger den samme ting, fordi det selvfølgelig er genkendeligt. Det gør også, at børnene lærer at vente på tur, og det giver dem også en form for selvtillid, at de er i fokus. De bliver engagerede i det, fordi det er noget, der er genkendeligt for dem,” fortæller Karin Ankerstjerne.

Her viser dagplejer Karin Ankerstjerne fra Hammerum sin fantastiske sangkuffert frem. Den indeholder alt fra bamser og figurer til hjemmelavede ting og tegninger.

Også i Ørnhøj er sangkufferten blevet et hit i hverdagen. Her kan en tur i skoven eller leg i sandkassen også få børnene til at bryde ud i spontan sang, hvis de får øje på ting, som relaterer til de sange, de synger fra sangkufferten.

”Selvom vi er ude, så kan vi også nemt finde nogle ting. Så synger vi fx nede i skoven. Ser vi en mariehøne, så er det ’Mariehønen Evigglad’, eller hvis børnene ser en edderkop som i ’Lille Peter Edderkop’. Vi ser også tit en bus, når vi går hjemad, så kommer sangen ’Hjulene på bussen,’” fortæller dagplejer Lone Iversen.

”Hver fugl kan synge med sit næb”

Selvom børnene i dagplejen er forskellige og ikke er lige langt i udviklingen af deres sprog, kan alle være med, når der bliver sunget.

”Uanset nationalitet, kan de være med ift. fagter og tegn. Det er meget de store, som synger med, men de små følger også med ift. fagter. Man kan se på deres ansigtsmimik, eller når hænderne kommer op i vejret, at de er med, ” fortæller dagplejer Lone Iversen fra Ørnhøj.

Så har vi en, der er klar til sangen “I et lillebitte hus,” fortæller dagplejer Lone Iversen fra Ørnhøj.

Og det er ikke kun børnene, som kan være med i sangen på hver sin måde. Ifølge Lone Iversen bør andre dagplejere, som også ønsker mere sang i hverdagen, springe ud i at synge.

”Jeg er selv blevet bidt af det. Spring ud i det. Der er altid nogen, der synes, det lyder dumt, eller ikke mener de kan synge. Man skal bare synge. Hver fugl kan synge med sit næb,” afslutter hun.

For dagplejer Karen Ankerstjerne fra Hammerum er det gode råd at bruge en sangkuffert.

”Find nogle ting at putte i, som man kan synge om. Jeg er sikker på, at der er mange, som er kreative. En kuffert kan blive et fast holde- eller samlingspunkt. Det er effektivt. Det er den, der gør, at nu skal vi synge,” fortæller Karen Ankerstjerne.

Sangglad Mini – et nationalt sangprojekt for vuggestuer og dagplejer

Det er bl.a. resultaterne fra pilotprojektet ”Sangprofildagplejer”, som gør, at det nu er lykkedes at få et nationalt projekt for vuggestuer og dagplejer op at stå.

Sangglad Mini er en udvidelse af projekt Sangglad, som indtil nu har omfattet børnehaver. Med Sangglad Mini kan vuggestuer og dagplejer nu give sangen en helt central plads i de yngste børns dagligdag. I efteråret starter certificeringen af 60 vuggestuer og 300 dagplejer. Forløbet involverer hele personalegruppen eller dagplejegruppen, og sammen med en sangkonsulent udvikler de i løbet af 1-2 år en sangprofil, hvor sang er med til at understøtte det pædagogiske arbejde og er en fast del af hverdagens trygge rammer.

Læs mere om Sangglad Mini her eller kontakt projektleder Clement Noe og hør om mulighederne.

Kontakt

Clement Noe
Projektleder, Sangglad Mini
Mail: clement@sangenshus.dk
Tlf.nr.: +45 22 31 62 02


Tilbage til oversigten